رساله طراحی ویلا
پیشگفتار:
رساله طراحی ویلا : خانه ، مکانی است که می توانیم آنچه را از بیرون خریداری می کنیم درآن به نمایش بگذاریم .در جریان خرید، ما تبدیل به شخصی می شویم که از میان آن همه تنوع ، «چیزی خاص» را برگزیده است . ما به انسانی بدل می شویم که امکان «گزینش» خودرا آشکارا می بیند. ما ، موجودی هستیم که قادر به گزینش می باشیم و اشیاء تجلی این گزینش می شوند و معنای خودرا به واسطه ی قرار گرفتن در جهان ما بدست می آورند
درخانه ، اشیایی را می بینیم که به نمایش گذاشته شده اند ، اما نمایش گذاشتن نه به معنای آنکه اشیاء را موزه وار بچینیم و به دیدن آن ها بسنده کنیم . بلکه آنها را برمی گزینیم تا زندگی «با -آنها» را درخانه پی بگیریم . تا «در میان- آنها» زندگی روزمره را دنبال کنیم . درخانه ، کاربردی ترین رابطه ی ممکن با اشیا برقرار می شود . ما همواره به نسبت استفاده ای که از آنها می توانیم بکنیم ، به آنها می نگریم
فرش را بر روی زمین پهن می کنیم تا بتوانیم بر روی زمین پای برهنه راه برویم . بتوانیم بر روی زمین بخوابیم . فرش ، می گذارد که سفره ای بر روی زمین پهن شده و غذا درمعیت دیگران صرف شود . فرش با همه ی این کاربری هایش بر ما رخ می نماید. اما همزمان رابطه ای پنهان بین ما و زمین برقرار می کند . رابطه ای که فضای وجودی ما را تجسم بخشیده و آن را بر روی زمین مستقر می کند . فضای وجودی ما در خانه ، سطحی افقی به نام کف می یابد که چیزی به نام فرش آن را می پوشاند رساله طراحی ویلا
این فضا سطحی دیگر به نام دیوار هم دارد . درخانه ، تابلویی ، گلدانی ، ظرفی و … خودرا بر روی این وجه از فضا قرار می دهد . گاهی دیوار فرو می رود و این اشیا را در بر می گیرد . آیا این اشیا هم با وجه کاربردیشان بر ما آشکار می شوند ؟ ما گلدان را برای زیباییش در طاقچه می گذاریم، اما حین نگاه کردن به آن ماهیتش را درمجموعه ی اتم هایش نمی دانیم، بلکه در خاصیت زیباییش آن را می بینیم ظرفی که یادگاری است، عکسی که جای تهی یک منظره را پر می کند و… این اشیا بر روی دیوار ، روبروی خط افق دید ما جای می گیرند و ما را در پیوند بین زمین و آسمان می گذارند. دیواره ای که از زمین بر می خیزد و به سمت بالا می رود و درمرکز سقف ، چراغی آویزان می شود که از مرکز بر ما نور می بخشد . این شیء هر روزه با کارکردی که دارد بر ما آشکار می شود . جایگاه پخش روشنایی . ما به نور محتاجیم و این احتیاج را چراغی رفع می کند . اما این روشنایی از بالا گسترده می شود . ا زسقف که بر بالای سرمان قرار دارد پس این اشیا ما در نسبت با سه وجه بنیادی فضا ، یعنی ، کف، دیواره و سقف قرار دادند.
اما امروزه روزمرگی ما در کنار شی ایست که بی توجه به این نسبت ها ، فضایی مجازی خلق می کند : تلویزیون دیوار و سقف و کف ، عناصر فضایی هویت دهنده به انسان می باشند . به« فضای وجودی» تعین می بخشند و آن را تجسمی معمارانه می بخشند . اما تلویزیون از وجه سلبی هویت اقدام می کند. مهم نیست که ما کجا هستیم . دو چشم و یک صفحه برای بودن کفایت می کند . پس به تدریج همه ی آن اشیاء از اعتبار فاقد می شوند . چون ما در دنیایی مجازی ، در میان چیز ها نخواهیم بود بلکه چیزها روبروی ما قرار خواهند گرفت پس« نا کجا »شکل می گیرد . نا کجایی که ما را به هر «کجا »که خواست می برد و در فضایی تهی تنها می گذارد . رساله طراحی ویلا
ما به خانه ” نمی رویم” ، بلکه به خانه ” باز می گردیم ” . رفتن دردل خود دوباره رفتن را در پی ندارد . رفتن یا ناظر بر جایی است که از آن جدا می شویم یا جایی که به سویش روانه می شویم و یا ناظر بر مسیری است که در حال پیمودنش هستیم . اما نشانی از تکرار در آن نیست . رساله طراحی ویلا
دانلود رساله معماری ویلا
رفتن نشان از روانه شدن به سوی جایی آشنا را ندارد . رفتن به هر جایی ممکن است صورت بگیرد . رفتن به مدرسه، بانک ، مغازه ، بیمارستان ، هتل ، پارک و…. اما به محض ورود به چنین جاهایی می دانیم که ممکن است دیگر بدانجا باز نگردیم ،یا آنکه مدت زمان محدودی را در آنجا سپری خواهیم کرد .
مدرسه به هر حال زمانی تمام خواهد شد و من هیچ وقت بدانجا باز نخواهم برگشت و این حقیقت از روز نخستین رفتنم به مدرسه بر من رخ می نماید .
اما خانه مکانی است از جنسی دیگر . از جنس بازگشت . زیرا هر روز و هر لحظه که از خانه خارج می شویم مکان خموشانه می گوید که دوباره باز خواهیم گشت . بنابر این آدمی گام هایش را با نیرویی متفاوت به سمت خانه بر می دارد نسبت به زمانی که به سوی مدرسه پیش می رود . دانلود رساله طراحی ویلا
در این مقاله، به «خانه» و مفاهیم مادی و فرهنگی و تاریخی و ارزشی آن نظری میافکنیم و ابعاد مفهومی آن را در حد مقدور در معرض قضاوت اساتید و صاحبنظران معماری قرار میدهیم.
در پایان با کمال تشکر از خانم مهندس ساناز حائری که راهنمايي اينجانب را به عهده داشته و با ارائه نظرات صائب خود در تدوين اين پاياننامه، راهنماييهاي ارزشمندي نمودهاند.
همچنین از تمامی اساتید گروه معماری که در طول این دوران نکات ارزشمندی را از ایشان آموختم، تشکر می نمایم. رساله طراحی ویلا
برنامه فیزیکی رساله طراحی بانک
مقدمه:
خانه شاید یکی از ابتداییترین و اصلیترین گونههای معماری باشد. شاید بتوان پذیرفت معماری با «خانه» و سرپناه آغاز شده است. جستجو برای یافتن و سپس تلاش برای شکل دادن و ساختن سرپناه، از بسیاری از فرمهای دیگر معماری قدیمیتر و حیاتیتر است. پیش از آن که معماری نیایشگاهی یا معماری آرامگاهی به وجود آید؛ یا پیش از آن که انسانها مکانهایی را برای داد و ستد کالاهایشان طراحی کنند و فضاهای دیگری را به امور آموزشی اختصاص دهند و سپس به طراحی فضاهای شهری و عمومی بپردازند، «خانه» بوده است.
الگوی اصلی و بنیادین کلیه فضاها در طراحی، همان خانه است. موزه، خانهی اشیا است، بیمارستان خانهی بیماران، مسجد خانهی خدا، مدرسه خانهی بچهها و شهر خانهی مردم است. به همین ترتیب خانههای بیشماری وجود دارند. و اما خانهی واقعی، خانهای است که تکفضایی باشد. خانههای اولیه تک فضایی بودهاند. به همین دلیل برخی از معماران، ایاصوفیه را برجستهترین اثر معماری جهان میدانند.
جای شگفتی فراوان است که بسیاری معتقدند شرایط جهان امروز و کوچک و متراکم شدن اقامتگاه و رواج آپارتماننشینی موجب به خطر افتادن مفهوم خانه و حتی از بین رفتن آن شده است. در حالی که به هیچ وجه چنین نیست. چه بسا احساس هویت و آرامشی که یک آپارتماننشین در آپارتمان خویش بدان دست مییابد، برای فردی که در خانهای مجلل و با اتاقهای تو در تو زندگی میکند، آرزویی دستنیافتنی باشد. در واقع تغییر ساختار فیزیکی اقامتگاهها با توجه به شرایط زمانه، نمیتواند خللی بر مفهوم خانه وارد کند؛ چرا که سکونت و داشتن خانه، نیاز ذاتی، روانی و همیشگی بشر است. بیخانمانی ما انسانهای معاصر، ریشه در همین ناتوانی ما در خانه کردن دارد. ما در خانههایمان اتراق میکنیم، شب را سحر میکنیم، تا دوباره در جادهی بیانتهای روزمان طی مسیر کنیم. ما مقیم خانهمان نیستیم. ما توان اقامت را از دست دادهایم. خانههای ما به واقع کاشانههایی بیرمقاند. کالبدهایی مسطح و بیعمق. دانلود رساله طراحی ویلا
اما هر خانهای برای ما خانه نیست. به جرأت میگویم که کالبد معماری خانه، تنها بخش کوچکی از یک خانه است که امکان خانه شدن اثر معمار را فراهم میکند. بخش زیادی از خانه را خاطرات و آن چیزی که حال و هوای خانه مینامیم، برای ما میسازد ( لحظهای به خانه مادربزرگ – پدربزرگ خود یا خانهای که از آن دور هستید، فکر کنید. شاید با همه زشتیهایش، فقط برای شما زیبا باشد) به نظر من، معماری خانه را ساکنان آن انجام میدهند ( با توجه به این که همه ما معمار دنیا آمدهایم و بعد فراموش کردیم) و بخش عمده این معماری، معماری داخلی است.
نمونه موردی خارجی ویلا
فصل اول
کلیات
1-1 شناخت و معرفی موضوع:
الف) عنوان طرح :
خانه من
ب) علت انتخاب موضوع :
فضاي مسكوني كه انسان در آن سکونت می گزیند با ديوارها و كف وسقف و….. هويت خانه مسكوني را شكل مي دهند اين ساختار پناهگاهي است در مقابل باد و باران و …. علاوه بر تامين نيازهاي اوليه انسان همچنین مفهوم تعلق خاطر را در ذهن افراد پر رنگ تر می کند و کانونی پدید می آورد که می تواند قلب یک فضایی مسکونی به حساب آید. هدف من طراحي خانه اي است كه با روح و روان انسان رابطه برقرار كند و پایگاه معنوی افراد خانه بشمار آید. دانلود رساله طراحی ویلا
ج) هدف و ضرورت :
مركزيت قرار دادن كانون خانواده به عنوان يك اصل و طراحي خانه اي كه نيازهاي روحي و رواني تك تك افراد خانواده را تامين كند . از خداوند منان خواستارم مرا در رسيدن به اين هدف ياري رساند.0
ضوابط و استاندارد های رساله طراحی ویلا
1-2 خانه :
خانه كهن ترين ، مهم ترين و حياتي ترين فضاي زيست انسان بوده است وشايد بتوان بيان كرد كه تنها فضايي است كه از برخي جنبه ها براي انسان و جوامع انساني بلكه براي ساير جانوران نيز نقشي حياتي و ضروري داشته است وجود اشتراك لفظي و معنايي بين واژه هاي لانه ، خانه و كاشانه و آشيانه در زبان فارسي را نمي توان فكر نشده دانست انسان از دوران كهن مي دانسته كه برخي از جانوران مانند زنبور عسل و موريانه لانه هايي بسيار دقيق و پيچيده و طراحي شده مي سازد و بسياري از پرندگان با چه دقتي لانه و آشيانه خود را برفراز درختان مي ساخته اند . به ويژه در گذشته كه سكونت گاه ها و محيط هاي زيست انساني در درون يا پيوسته به بسترهاي طبيعي بوده و به همين دليل احترام به آشيانه برخي جانوران چنان بوده كه ويران كردن آن را جايز نمي دانستند. دانلود رساله طراحی ویلا
اگر قبول كنيم كه كار معماري شكل دادن به مكان زندگي انسان است. پس فعل معماري مستلزم توجه همزمان به دو عامل است « شكل» و « زندگي » به عبارت ديگر معماري درصد ساختن ظرف براي مظروف است ظرفي به نام بنا براي مظروفي به نام زندگي انسان است .
دانلود رایگان رساله ویلا

در این بخش از سایت سایه 66 شما عزیزان می توانید فهرست مطالب رساله طراحی ویلا 140 صفحه را مشاهده کنید.
فهرست مطالب ” رساله طراحی ویلا 140 صفحه ” بشرح زیر می باشد :
۱-۱ شناخت و معرفی موضوع:
الف) عنوان طرح :
خانه من
ب) علت انتخاب موضوع :
ج) هدف و ضرورت :
۱-۲ خانه :
فصل دوم
سکونت، مسکن، خانه
۲-۱ سکونت
۲-۲ معانی واژه سکونت
۲-۳ مفهوم سکونت:
۲-۴ تاریخچه سکونت
۲-۵ فلسفه سکونت
۲-۶ مسکن
۲-۶-۱ مفهوم مسکن:
۲-۶-۲ محیط مسکونی
۲-۶-۳ مسکن مطلوب
– توجه به انسان :
ـ امنیت و ایمنی :
ـ محرمیت : ـ آرامش :
ـ خلوت :
دانلود رساله معماری ویلا
ـ امکان ارتباط با طبیعت
ـ میانه روی
ـ احترام به خانواده
۲-۶-۳-۱ عوامل کلی مؤثر بر مطلوبیت مسکن
الف- از نظر فرهنگی
ب- از نظر اقلیم
د- از نظر امنیت
ه- از نظر زیبایی
و- از نظر تکنولوژی
ز- از نقطه نظر روانی
۲-۷ خانه
۲-۷-۱ مفهوم خانه:
۲-۷- ۲سیری در تحول مفهوم خانه از دیروز تا امروز
-شفافیت
-حیاط
-مهتابی
-آبارسیایوان
-محوریت در فضا
-سلسله مراتب در فضا
-تقارن در فضامحرمیت در فضای خانه۲-۸ فرهنگ خانه: ریشه ها، کارکردها و الگوها
۲-۹ تاثیر فرایندها و تحولات فرهنگی معــــاصر بر خـــانه و مفهوم آن
۲-۹-۱ مدرنیته و تحول فرهنگ خانه
۲-۹-۲ امروزی شدن خانه
۲-۹-۳ عقلانی شدن خانه
۲-۹-۴ جهان/محلی شدن خانه
۲-۹-۵ فردی شدن خانه
۲-۹-۶ دمکراتیک شدن خانه
۲-۹-۷ رسانه ای شدن خانه
۲-۹-۸ بوروکراتیک شدن خانه
۲-۱۰ معماری همگام با زمان
۲-۱۱مفهوم خانه از دید من:
خانه چیست؟
به ر استی خانه چیست؟
۲-۱۲ نتیجه گیری فصل دوم:
نمونه مشابه رساله ویلا
فصل سوم
سیمای کلی شهر شیراز
۳-۱ سیر تحول تاریخی شیراز
۳-۲ شیراز در دوران بعد از انقلاب اسلامی :
۳-۳ فرهنگ و بافت جمعیتی شیراز:
۳-۴ ساخت و ساز و الگوی فیزیکی شهر شیراز :
وضع عمومی ساخت و ساز در شهر شیراز :
افزایش سطح زیر بنا :
۳-۵ تراکم ساختمانی و بلند مرتبه سازی :
فصل چهارم
بررسی نمونه های موردی
۴-۱ خانه آبشار
۴-۲ ویلا ساوا
۴-۳ خانه فولر
فصل پنجم:
برنامه فیزیکی
استانداردهای طراحی ویلا
مقدمه :
نور:
شناسایی فرم:
احساس کردن فضا:
بافت:
شکل:
رنگ:
استاندارد ها
سقف:
دیوار:
سقف:
حرارت و برودت:
پنجره:
درب ورودی
کابینت :
ـ انواع کابینت :
ابعاد کابینت :
اتاق پذیرایی :.
نور اتاق پذیرایی :
ارتباط اتاق پذیرایی باقسمتهای دیگرخانه :
کف پوش اتاق پذیرایی :
تزیین فضای پذیرایی :.
اتاق نشیمن :
نور :
کف فضای نشیمن :
وسایل گرمازا:
اتاق خواب :
ارتباط اتاق خواب با فضای خانه :.
نور در اتاق خواب :
تتخواب :
کمد :
دراور:
اتاق خواب کودک:
خصوصیات کلی اتاق کودک :
غذا خوری :
طراحی فضای غذاخوری :
توالت:
تهویه مطلوب :
کاسه توالت :
تخلیه توالت :
رنگ تجهیزات توالت :
محل استقرار توالت :
ساختمان حمام :
دوش :
ریز فضاها و برنامه فیزیکی رساله طراحی ویلا
وان :
توالت فرنگی :
۵-۱ ورودی :
۵-۲ آشپزخانه :
۵-۳ اتاق خواب :
۵-۴ نشیمن
۵-۵ پذیرایی
۵-۶ توالت :
۵-۷ حمام :
۵-۸ حیاط:
۵-۹ پارکینگ :
۵-۱۰ انباری :
فصل ششم
مطالعات اقلیمی
۶-۱ موقعیت طبیعی جغرافیایی ایران
۶-۲ وضعیت و شرایط جغرافیایی استان فارس:
۶-۳ شرایط طبیعی استان فارس:
کوه ها:
پوشش گیاهی:
سه ناحیه اقلیمی استان فارس:
۶-۴ وضعیت و شرایط جغرافیایی شیراز:
۶-۵ شرایط طبیعی شیراز:.
کوه ها:
آبها:
زمین شناسی و زلزله :
لرزه خیزی:
خاک و پوشش گیاهی:
منطقه نیمه بیابانی :
۶-۶ ویژگی های اقلیمی شیراز:
۶-۶-۱ آب و هوا:
۶-۶-۲ تابش خورشید
۶-۶-۳ دما :
۶-۶-۴ شدت برودت هوا در شیراز:
۶-۶-۵ رطوبت نسبی :
۶-۶-۶ بارندگی:
۶-۶-۷ باد:
۶-۶-۸ جهت قبله :
۶-۷ جدول زیست اقلیمی ساختمانی و مشخصات اقلیمی شیراز :
۶-۸ ویژگی های منتج از مطالعات اقلیمی:
۶-۹ روش های کنترل حرارت خورشیدی:
فصل هفتم
تجزیه و تحلیل سایت
۷-۱ بررسی و تحلیل سایت:
معرفی مکان طرح:
۷-۲ دلیل انتخاب سایت:
۷-۳ تعیین کاربری های سایت:
۷-۴ دسترسی به سایت:
فصل هشتم
طراحی
۸-۱ معرفی طرح:
۸-۲ ایده طراحی:
-آشتی با طبیعت و دید طبیعت گرایانه .
-برداشتن مرز دیوار و درخت.
-ایجاد سرزندگی در خانه به وسیله فضای سبز.
-مرکزیت قراردادن نشیمن به عنوان قلب تپنده یک خانه.
۸-۲-۱ احکام طراحی
-پنجره های طویل و سرتاسری و از بین بردن گوشه های اتاق
-بام مسطح و باغ در بام
-عدم تقارن
-طراحی همساز با اقلیم
۸-۳ برنامه فیزیکی طرح :
پدر :
مادر:
دختر بزرگ:
دختر کوچک:
۸-۴ روند طراحی:
مقیاس انسانی :
کلیت:
ساسله مراتب:
هماهنگی:
درونگرائی:
تعادل:
مکانیابی مناسب:
۸-۵ شکل گیری خطوط اولیه
•مد نظر قرار دادن ایده طراحی
•توجه به هندسه بنا و پویایی آن
•جهت گیری اقلیمی و کشیدگی در جهت سایت و منطبق با خطوط سایت
•در نظر گرفتن عملکرد بنا
•شکل گیری ساختمان در دو بعد افقی و عمودی
•توجه به شکل زمین و خطوط سایت
۸-۶ اتود های اولیه:
۸-۷ نقشه های معماری
پلان زیرزمین
پلان همکف
پلان طبقه اول
پلان طبقه دوم
سایت پلان
نما
برش
برش A-A
برش B-B
حجم
منابع مآخذ