مطالعات خانه تئاتر و سینما 150 صفحه دانلود مطالعات طراحی خانه تئاتر و سینما, ضوابط و استاندارد طراحی خانه تئاتر و سینما, جدول برنامه فیزیکی و ریز فضاهای خانه تئاتر و سینما, دانلود رایگان رساله معماری خانه تئاتر و سینما, نمونه موردی و نمونه مشابه خانه تئاتر و سینما, دانلود تحقیق معماری خانه تئاتر و سینما, مبانی نظری و پیشینه تحقیق خانه تئاتر و سینما
دانلود مطالعات طراحی خانه تئاتر و سینما
مطالعات خانه تئاتر و سینما اگر بپذیریم تئاتر به عنوان یک نمایش عمومی در جامعه حضور دارد، در سیاستمان و دینمان و فرهنگمان و در این عرصهها ما همه بازیگریم.آکتوریم، آکتور تئاتر، نقش بازی میکنیم.بر اساس نمایشنامههای مصلحتی که اقتضای زیست- اجتماعی ماست ایفای نقش میکنیم.تفاوت تنها در این است که آکتور آگاه هست که پرسوناژی که بازی میکند خودش نیست ما اما گاه خودمان را با نقشمان اشتباه میگیریم.
مطالعات خانه تئاتر و سینما متخصصان در تحلیل تئاتر، تئاتری که یکی از قدیمیترین هنرهاست و در همه جوامع حضور داشته و سنتی را ایجاد کرده است، از نسبتهای مختلف تئاتر و جامعه در دوران متفاوت اجتماعی سخن گفتهاند.در جامعهشناسی اغلب از تئاتر همچون آیینه سیاسی اجتماع و بازتابدهنده واقعیت اجتماعی و دریچهای برای تماشای آنچه که در جامعه میگذرد سخن گفتهاند.در تاریخ از تئاتر به عنوان شاهد و تئاتر، گواه یک دوره تاریخی در روانشناسی درمانکننده تنشها و اضطرابات درون، در هنر به عنوان یک بازی، در معماری شهری از تئاتر به عنوان یک بنا و مکان نام بردهاند، اینها همه نسبتهایی بوده که تئاتر با حیات اجتماعی انسانها برقرار کرده است.
ضوابط و استاندارد طراحی خانه تئاتر و سینما
مطالعات خانه تئاتر و سینما در دوران مدرن با پیدایش تکنولوژیهای صوتی و تصویری با جایگاه هژمونیکی که تلویزیون و سپس سینما در زندگی روزمره و فرهنگ مردم یافت، تئاتر بیش از پیش از نقش محوری خود دور شد و به هنر نخبهگان بدل گردید.تلویزیون به مهمترین واسطه فرهنگی متن مردم بدل شد. سینما جایگاه محوری در طبقه متوسط یافت و تئاتر به هنر نخبگان اجتماعی بدل گردید و پیش از پیش از جامعه و از متن مردم دور شد.این به دلایل بسیار بود، به دلیل گرانیاش، برای آنها که سرمایه اقتصادی نداشتند، به دلیل نسبتی که با ادبیات داشت و فهم و رابطه با آنرا مشکل میکرد برای آنها که سرمایه فرهنگی نداشتند.
جدول برنامه فیزیکی و ریز فضاهای خانه تئاتر و سینما
مطالعات خانه تئاتر و سینما برای باز گرداندن تئاتر به جامعه در جوامع مختلف تمهیدات بسیاری اندیشیدند.مهمترین این سیاستها، سیاست دمکراتیزاسیون فرهنگ و از بین بردن موانع آشکار دسترسی مردم به عرصه فرهنگ بود.رایگان و یا ارزان کردن برخی از مراکز فرهنگی چون موزهها، کنسرتها و نمایشها، ایجاد خانههای فرهنگ، تبلیغات وسیع و استفاده از رسانهها و…از جمله ابزارهای تحقق این سیاست بودند.تئاتر همچون سینما یا حتی موسیقی بسیج نمیکند.نه تنها از طریق آموزش و رسانهها و تبلیغات شهری مخاطبسازی نمیکند که همان مخاطبانش را نیز از دست میدهد، نمیتواند مخاطبانش را وفادار کند در نتیجه با ظهور یک فرهنگ تئاتری روبرو نیستیم.سینما به دلیل ارزانی، سیدیها، تبلیغات، نقدهای متعدد و چهرهسازی در رسانهها مخاطبسازی میکند، با متن جامعه وارد مبادله میشود و از متن جامعه تغذیه میکند اما تئاتر چون در مبادله مداوم با مخاطبان خود نیست، خلاقیت و پویایی خود را از دست میدهد مخاطبانش میشوند اصحاب تئاتر، بازیگران و کارگردانان و دانشجویان تئاتر…و در این حلقه بسته میماند و این فضای بسته در متن نمایش نیز انعکاس مییابد.
دانلود رایگان رساله خانه تئاتر و سینما
مطالعات خانه تئاتر و سینما هنر تئاتر در ایران پیشینهای دراز دارد و سبکی از آن در نمایشهای تعزیه نمود یافته است اما اکنون کمبود سالن همواره معضل تئاتر ما محسوب میشود.متأسفانه طی سالهای اخیر هیچ سالنی به مجموع سالنهای تئاتر کشور اضافه نشده است.امروز تنها مجموعه تئاتر شهر سالن سنگلج و تالارهای هنری و مولودی در پایتخت اختصاص به تئاتر دارند.
باید اذعان کرد که کشور ما هم از نظر پیشینه فرهنگی و ادبی، هم از نظر وجود استعدادهای درخشان در زمینه نمایش و هم از نظر نیاز اجتماعی در موقعیت ممتازی قرار دارد.اندیشههای انسانساز و متعالی متجلی در فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در جهانی که بیش از هر زمان دیگر نیازمند این مفاهیم است میتواند از تئاتر به عنوان زبانی جهانی و پرمخاطب برای معرفی خود بهره گیرد.
نمونه موردی و نمونه مشابه خانه تئاتر و سینما
مطالعات خانه تئاتر و سینما از اینرو در راستای تحقیق شعار تئاتر برای همه لزوم احداث مرکزی به عنوان ساماندهنده محورهای اصلی در حوزه هنر تئاتر و سالنهای اجرا بسیار ضروری به نظر میرسد.لذا طراحی خانه تئاتر و سینما گرگان به عنوان موضوع پروژه برگزیده شد.
چکیده
در این مجموعه که هدف احداث خانه تئاتر و سینمای گرگان میباشد سعی بر آن است که علاوه بر ایجاد فضایی جهت انجام فعالیتهای هنری در زمینه نمایش به آموزش اصول و تکنیکهای مختلف هنر نمایش نیز پرداخته شود که البته به دلیل پتانسیلهای مثبت شهر گرگان در زمینه تئاتر فعالیت این مجموعه در زمینه تئاتر بیش از سینما میباشد.
این مجموعه در یک طبقه همکف برنامهریزی شده است که از لحاظ کاربری دارای 5 محور مختلف میباشد.
دانلود مطالعات خانه تئاتر و سینما
مطالعات خانه تئاتر و سینما رئوس و اهم دلایل انتخاب این موضوع را میتوان به اختصار چنین طرح کرد:
1- با نگاهی به کشورهای پیشرفته میتوان به مقدار اهمیتی که بخش فرهنگی این کشورها برای مقوله تئاتر قائلند پی برد.امروزه در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی محل تئاتر را به عنوان یکی از مهمترین فعالیتهای آدمی در پرورش قوه خلاقه کودکان از همان سنین پایه در مدارس بسیار مورد عنایت و توجه قرار میدهند.
2- گذشته از مقوله فرهنگسازی تئاتر، یکی از نقشهای کلیدی و اصلی که این هنر ایفا میکند پر کردن اوقات فراغت افراد جامع است.
3- مشکل اساسی کمبود سالنهای درست و استاندارد مانع از عرض اندام هنر نمایشی ایران در سطح جهان شده است در حالی که ایرانیان چه از نظر استعداد هنری و چه از لحاظ شعور و پشتوانه فرهنگی بیشک میتوانند حرفهای بسیاری را در سطح بینالمللی در عرصه تئاتر جهانی و معرفی تئاتر ملی ارائه دهند.
مبانی نظری و پیشینه تحقیق خانه تئاتر و سینما
4- امروز بخش عظیمی از نیروهای مستعد کشور در خانواده تئاتر از جمله دانشجویان دانشگاه به خاطر نبود امکانات مناسب و بستر کافی برای رشد و شکوفایی استعدادها، به مشاغل دیگر جذب میشوند و به خاطر نبود امنیت شغلی و آینده کاری مناسب دانشکدههای تئاتر کشورمان در حد بسیار محدود و نازلی فعالیت میکنند.
5- تئاتر نه تنها در بخش هنر صحنهای که به طور مستقیم در عرصه صنعت سینما و تلویزیون مؤثر است، با توجه به نقش حیاتی و مهمی که این دو رسانه در سطح جامعه از آن برخوردارند میتوان به اهمیت هنر نمایش و تئاتر به عنوان زیربنای این دو پی برد.
6- امروزه اهمیت تئاتر حتی به جایی پیش رفته که بخشی از دانشمندان و روانشناسان مبحثی را در مقوله تئاتر درمانی مطرح میکنند و از آن برای درمان بخشی از امراض روانی و روحی افراد سود میجویند.
در این بخش از سایت سایه 66 شما عزیزان می توانید فهرست مطالب مطالعات خانه تئاتر و سینما 150 صفحه را مشاهده کنید.
مقدمه 1
چکیده 3
محتوای طرح 5
فصل اول
هنر تئاتر
1-1- هنر چیست؟ 7
1-2 پیدایش تئاتر 7
1-3 هنر تئاتر 8
1-3-1 تئاتر، نیاز فرهنگی 10
1-3-2 زبان تئاتر 11
1-3-3 تئاتر و سینما 11
1-3-4 تشکیلات تئاتر 12
1-3-5 معماری تئاتر 13
1-3-6 پیوند بین تئاتر و معماری مدرن 13
1-7 پایان سخن 14
فصل دوم
مطالعات اقلیمی و بستر طرح
2-1 مقیاس خرد 17
2-2 مقیاس کلان 17
2-3 اقلیم ایران 17
2-4- اقلیم شهر گرگان 18
2-4-1 وضعیت نزولات جوی 18
2-4-2 وضعیت باد در شهر گرگان 19
2-4-3 اقلیم منطقه و آسایش انسان 20
2-4-5 شرایط اقلیمی گرگان و ساختمان 21
2-5 راهنمای طراحی اقلیمی و جهت استقرار ساختمانها 22
فصل سوم
تاریخ تئاتر
3-1 ریشههای هنر نمایش 24
3-2 تئاتر در یونان باستان 24
3-3 تئاتر در روم باستان 25
3-3-1 کولوسئوم: سالن آمفی تئاتر رومیان 26
3-4 تئاتر در قرون وسطی 28
3-5 تئاتر رنسانس 28
3-6 تئاتر قرن هیجدهم 31
3-7 تئاتر قرن نوزدهم 32
3-8 تئاتر در قرن بیستم 32
فصل چهارم
تئاتر در ایران
4-1 تئاتر در ایران 35
4-2 نمایش پیش از اسلام 35
4-3 نمایش پس از اسلام 36
4-4 انواع نمایش ایرانی 38
4-4-1 نقالی 38
4-4-2 تخت حوضی 40
4-4-3 تعزیه 42
4-4 بررسی و بازشناسی مکان صحنهای در نمایشهای سنتی ایرانی 44
4-5 معماری تکیه 46
فصل پنجم
ضوابط و استانداردهای طراحی
5-1 محور فرهنگی 51
5-2 موقعیت قرارگیری سالنهای تئاتر 51
5-3 گنجایش مجموعه 51
5-4 فضاهای موردنیاز 52
5-5 فرم ادیتوریم 52
5-6 فاصله بین ردیفها 53
5-7 عرض قسمت مخصوص نشستن 54
5-8 ارتفاع صندلی 54
5-9 دید 55
5-10 بالکنها 55
5-11 سنها 56
5-11-1 سن اصلی (آسانسوری) 56
5-11-2 سن متحرک جانبی (واگنی) 57
5-11-3 سن گرد 58
5-12 نور 59
5-12-1 نورپردازی از داخل ادیتوریوم 60
5-12-2 نورپردازی از داخل سن 60
5-12-3 نورپردازی از پشت 60
5-13 صحنهها 61
5-13-1 صحنه میدانی 62
5-13-2 صحنه کمانی 62
5-14 فضاهای ثانویه 62
5-15 پشت صحنه هنرمندان 63
5-16 رختکن 63
5-17 اطاق گریم 65
5-18 اتاق کنترل نور 65
4-19 اتاق کنترل صدا 65
5-20 کارگاهها 66
5-20-1 کارگاه دکور 66
5-20-2 کارگاه لباس 67
5-21 آرشیوها و انبارها 68
5-22 آتلیه تمرین تئاتر 68
5-23 هال انتظار (یا سرسرا) 69
5-24 راهروهای داخل سالنها 70
5-25 ورودیها و خروجیهای سالنها 72
5-26 دربهای خروجی سالن 75
5-27 اکوستیک در سالنها 75
5-28 محور اداری 76
5-28-1 دفاتر اداری 76
5-28-2 محور آموزشی 77
5-28-3 کلاسهای آموزشی 77
5-28-4 آتلیه آموزشی 78
5-28-5 black box 78
5-29 محور خدمات عمومی 78
5-29-1 کتابخانه 78
5-29-2 سایت کامپیوتر 79
فصل ششم
نمونههای مطالعاتی
6-1 نمونههای داخلی 81
6-1-1 تئاتر شهر 81
6-1-2 تالار وحدت 83
6-1-3 تالار فخرالدین اسعد گرگانی 84
6-2 بررسی نمونههای خارجی 86
6-2-1 ساختمان تئاتر National theater 86
6-2-2 مركز تئاتر New Iuxor 87
6-2-3 مرکز هنر نمایشی KIMMEL 88
6-2-4 سالن تئاتر ARCIMBOLDI 89
فصل هفتم
ايدههاي تشكيل دهنده كانسپت و برنامه فيزيكي
7-1 فضا 92
7-2 طراح صحنه، تأثیر، تماشاگر 94
7-2-1 حجم 94
7-3 شکل و فرم 95
7-3-1 فرم سه بعدی 96
7-3-2 فرم دو بعدی 96
7-3-4 آفرینش شکلهای جدید 97
7-4 رنگ 97
7-4-1 فیزیک رنگ، تعریف عمومی 97
7-4-2 پارامترهای رنگ 98
7-4-3 فرم و رنگ 100
7-4-4 تاثیر متقابل رنگها 101
7-5 بافت 102
فصل هشتم
سازه و تاسیسات
8-1 تاسیسات الکتریکی 105
8-1-1 نورپردازی 105
8-1-2 صحنه پردازی 105
8-2-3 انتخاب نوع چراغ 107
8-3 سیستم توزیع و تامین انرژی الکتریکی 107
8-3-1 تابلوهای توزیع فرعی 107
8-3-2 تابلوی توزیع اصلی 108
8-3-3 تاسیسات مکانیکی 108
8-3-4 تهویه مطبوع 108
8-3-5 نسل جديد سيستمهاي هواساز 109
8-4 اهداف کنترل محیطی HVAC 111
8-5 ارزیابی طراحی 112
8-6 صرفه جویی انرژی 113
8-7 منطق كنترل 116
8-8 سيستم HVAC 119
8-9 طراحی سیستم BMS 120
8-10 زیر سیستمهای HVAC 121
8-10-1 هواساز AHU 121
8-10-2 فن تزریق هوا در هواساز ها 122
8-10-3 نحوه کنترل دما در هواساز ها 122
8-10-4 دمپرهای تزریق هوا 123
8-10-5 سنسورهای ضد یخ زدگی Freezing Detector 123
8-10-6 برج خنک کن Cooling Tower 123
8-10-7 تانک ومبدل حرارتی آب گرم مصرفی D.H.W.G 124
8-11 سیستم کنترلی پمپها 125
8-12 سیستم کنترل چیلرجذبی 125
8-13 سیستم کنترل بویلر 126
8-14 پوششهای پیش ساخته 127
8-15 انواع سیستم سازه 128
8-16 هزینه ساختمان 128
8-16-1 سازه ساختمان 128
8-17 فرم منحني خستگي 130
8-18 نرمي يا Ductility 131
8-19 ضخامت ورق و محدوديتها 132
8-20 طراحي پلاستيك 132
8-21 روش محاسبه خطي خواص مقاطع 132
8-22 طراحي اقتصادي و ابعاد اوپتيموم 133
8-23 خواص مكانيك و اثر فرم دادن سرد به فلز 133
8-24 پنجرههای هوشمند 134
8-25 پانلهاي سه بعدي 137