مطالعات باغ موزه گل و گیاه : ایران دارای معماری و آثار معماری ارزشمندی میباشد که به فراموشی سپرده شده اند با آشنا کردن ملت ودوستی آنان با این ابنیه میتوان کمک شایان ذکری به بقای بیشتر شان داشت. از آنجایی که “هدف موزه ها تحقيق در آثار و شواهد به جاي مانده انسان و محيط زيست او گردآوري حفظ و بهره وري معنوي و ايجاد ارتباط بين اين آثار به نمايش گذاشتن آن ها به منظور شناخت و بررسي است” موزه معماری فضای مناسبی به این منظور میباشد. در مسیر طراحی موزه معماری ابتدا مطالعاتی در قالب معماری ایران و موزه انجام شده سپس به نتیجه گیری و طراحی بر آن اساس پرداخته شده.
دانلود مطالعات باغ موزه گل و گیاه
مقدمه
انسان از ابتدای خلقتش به دنبال سرپناهی برای زندگی در امنیت و آرامش بوده، حال به گونههای مختلف: ابتدا به صورت وفق دادن خود با محیط و بعدها تغییر محیط برای وفق با او. ابتدا خود را با محیط وفق داده و به غارها و پناهگاه ها رجوع کرده تا از باد و باران و حیوانات وحشی بدور نگه داشته شود و اسناد این گفته نقاشیهای موجود که توسط باستان شناسان در غارها کشف شده، میباشد. بعدها به تدریج به ساختن بنایی ساده با استفاده از چوب و برگ درختان به عنوان ستون و سقف پرداختند: این بود که معماری آغاز شد.
برنامه فیزیکی باغ موزه گل و گیاه
هنر ایران این سرزمین کهنسال به قدمت تاریخ است و معماری از کهن ترین هنرهاست. رونق و اعتلای معماری در ایران گواه آنست که این سرزمین از کانونهای نخستین شهرسازی، سدسازی، مهندسی بوده است و این گواهی را بناهایی که از میان زمانهای کهن با سیمای غبارآلود سر بیرون کشیده اند تأئید میکنند. به طوری که آندره گدار مینویسد: «عالیترین هنر ایرانی به معنی حقیقی هنر، همیشه معماری آن بوده است. این برتری نه تنها در دوره هخامنشیان، پارت ها و ساسانیان که آثار ساختمانیشان را میشناسیم محقق است بلکه در مورد دوره اسلامی ایران هم صادق است. شاید معماری کهن ایرانی است که در شکل و فرم جدیدش به بهترین و صحیح ترین وجه معماری اسلامی را از نظر هنر و طرز تأئیدش بر تمدن کهن ایرانی به ما میشناساند.
دانلود رایگان رساله باغ موزه گل و گیاه
بررسی و کاوشهای باستان شناسی حکایت از آن دارد که سابقه معماری ایران به حدود هزاره هفتم قبل از میلاد میرسد. از آن زمان تاکنون پیوسته این هنر در ارتباط با مسائل گوناگون، بویژه علل مذهبی، توسعه و تکامل یافته است. معماری ایران دارای ویژگی هایی است که در مقایسه با معماری دیگر کشورهای جهان از ارزشی بخصوص برخوردار است: ویژگی هایی چون: طراحی متناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان ایوانهای رفیع، ستونهای بلند و بالاخره تزئینات گوناگون که هر یک در عین سادگی معرف شکوه معماری این سرزمین است.
فصل اول پروژه باغ موزه گل و گیاه
فصل اول
ضرورت موضوع
كشور ايران تمدن بسيار كهني را دارا ميباشد بطوريكه به جراءت مي توان گفت يكي از تمدن هاي اصلي بشريت ميباشد و دانشمندان از جمله ايراني و خارجي جهت شناخت آن تلاش بسيار نموده اند. اصلي ترين شاهد اين ادعا بنا هاي كهني است كه كم و بيش باقي مانده اند و امروزه رو به نابودي مي روند. فرهنگ سازي و معرفي بيشتر اين آثار ارزشمند به ملت ايران و ساير ملل مي تواند به ماندگاري و دوام بيشتر اين آثار كمك بسزائي كند.
يكي از نظرگيرترين چيزهايي كه كه بلافاصله پس از ورود به كشورهاي پيشرفته و صنعتي توجه هر بيننده اي را جلب مي كند وجود موزه هاي متنوعي است كه اشياء و ادوات هنري تاريخي و با ارزش را در آن نگهداري مي كند و هر كدام به نوبه ي خود ديدني است.
تحقیق معماری باغ موزه گل و گیاه
هدف موزه ها تحقيق در آثار و شواهد به جاي مانده انسان و محيط زيست او گردآوري حفظ و بهره وري معنوي و ايجاد ارتباط بين اين آثار به نمايش گذاشتن آن ها به منظور شناخت و بررسي است. به اين منظور بنا كردن موزه ي معماري در ايران كه تكنولوژي ساخت مصالح استفاده شده در بنا هاي باستاني كه دوام طولاني داشتند و همچنين عكس و فيلم و ماكت اين آثار را به نمايش گذارد پروژه ي بسيار ارزشمندي به منظور كمك به معماري ايران مي باشد.
ضوابط طراحی باغ موزه گل و گیاه
فصل دوم
تعاريف
تعریف موزه
ریشه واژه موزه از لغت یونانی موزین به معنای مقر زندگی و موز، الهه هنر و صنایع در اساطیر یونان باستان اقتباس شده است و در زبان انگلیسی تلفظ museum و در زبان فرانسه موزه muse را به خود گرفته است. در حوالی دهه 1290 ه. ق، تلفظ فرانسوی موزه به زبان فارسی نیز راه یافت. پیشینه آن باز میگردد به سفرهای ناصرالدین شاه قاچار به اروپا و دیدن موزههای آن دیار و تصمیم او به ایجاد مشابه آن در ارگ سلطنتی تهران و انتخاب نام موزه برای آن.
استاندارد طراحی باغ موزه گل و گیاه
شورای بین المللی موزه ها (ایکوم – ICOM)
شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) یک سازمان غیر دولتی بین المللی برای امور موزه ها و کارکنان حرفه ای موزه ها میباشد. هدف از تاسیس آن پیشبرد اهداف موزه داری و سایر زمینههای مربوط به مدیریت موزه و کارکنان حرفه ای موزه میباشد.
کارکنان حرفه ای موزه، شامل کلیه پرسنل موزه ها یا موسساتی که به عنوان موزه شناخته شده اند و از آموزشی تخصصی بهره مند بوده یا دارای تجربه عملی در یکی از زمینههای مربوط به مدیریت و اداره موزه ها میباشند و یا اشخاصی که به طور مستقل برای موزه ها کار تخصصی یا مشاوره ای انجام میدهند (به غیر از اشخاصی که در رابطه با وسایل و ابزار موزه ها تجارت مینمایند).
نمونه موردی ایرانی و خارجی باغ موزه گل و گیاه
ایکوم شورای بین المللی موزه وابسته به سازمان فرهنگی، علمی و تربیتی سازمان ملل متحد یونسکو در بند 3 و 4 اساسنامه خود که جامع ترین تعریف موزه است، چنین میگوید: «موزه موسسه ای است دائمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان گشوده است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت میکند. هدف موزه ها تحقیق در آثار و شواهد به جای مانده انسان و محیط زیست لو، گردآوری حفظ و بهره وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره وری معنوی است». علاوه بر این ایکوم، موارد مشروحه زیر را نیز مشمول تعریف یاد شده تشخیص میدهد:
مبانی نظری باغ موزه گل و گیاه
• موسسه نگهداری و تالارهای نمایشی که پیوسته به وسیله کتابخانه ها و مراکز بایگانی نگهداری و تامین میشوند.
• اماکن و آثار باستانی، طبیعی، مردم شناسی و تاریخی ای که به علت فعالیت در زمینههای گردآوری، حفظ و نگهداری و نمایش آثار باستانی دارای اهمیت میباشند.
• موسساتی از قبیل باغهای حیوان شناسی و گیاه شناسی و نمایشگاه جانوران زمینی و موجودات آبزی و… که نمایشگر نمونههای موجودات زنده میباشند.
• ذخایر طبیعی
• مراکز علمی و نمایشگاههای فضایی
فهرست مطالب مطالعات باغ موزه گل و گیاه
چکیده 1
مقدمه 2
فصل اول مطالعات باغ موزه گل و گیاه 3
ضرورت موضوع 3
فصل دوم مطالعات باغ موزه گل و گیاه 4
تعاريف 4
تعریف موزه 4
شورای بین المللی موزه ها (ایکوم – ICOM) 4
اهداف ایکوم 5
تاریخچه موزه در جهان 6
نهادینه شدن موزه ها 7
تاریخچه موزه در ایران 9
موزه، مولد فرهنگ 13
نقش آموزشی موزه ها 14
بازدیدکنندگان موزه ها 16
وظایف موزه 17
توجه به تنوع بیشتر موزه ها 19
گونه بندی موزه 20
موزههای تاریخی 20
موزههای علمی 20
موزههای تخصصی 21
موزههای منطقه ای 22
موزههای فضای آزاد 22
موزههای مردم شناسی 23
کاخ موزه ها 23
موزههای سیار 23
موزههای اندیشمندان (خانه هنرمندان) 23
موزههای نظامی 24
بناهای تبدیل شده به موزه 24
بناهایی که به عنوان موزه ساخته شده اند 25
فصل سوم مطالعات باغ موزه گل و گیاه 28
بررسی نمونه ها 28
باغ موزه آب 28
موزه هنرهای معاصر (تهران (ایران) 1356 – کامران دیبا) 42
موزه ایران باستان 45
موزه یهودیان 48
فصل چهارم مطالعات باغ موزه گل و گیاه 50
اهداف طراحي 50
اهداف موزه 50
ضوابط و معیارهای طراحی موزه 59
سیستمهای تاسیساتی مناسب برای موزه ها 63
نکاتی در طراحی موزه: 64
زیبا شناسی موزه 64
فضای سبز موزه 65
فصل پنجم مطالعات باغ موزه گل و گیاه 70
معماری ایران 70
اصول معماری ایرانی 70
مردم واری 70
پرهیز از بیهودگی 71
نیارش 72
خود بسندگی 73
درونگرایی 74
معرفی باغ 79
شناخت سازمان فضایی باغ 79
عمارت کلاه فرنگی 80
باغ هفت تن 81
باغ دولت آباد یزد 82
باغ سعد آباد 87
کوشک احمد شاهی 91
در زیر به جمع بندی مختصر ویژگی سبک ها و بیان ویژگی ای چند از سه بنای مشخص از هر سبک: 96
فصل ششم مطالعات باغ موزه گل و گیاه 107
ویژگیهای تاریخی 107
موقعیت جغرافیایی 108
اقلیم 109
بارندگی 110
حوزه آبخیز 110
آب و هوا 111
جنگلها و مراتع 111
فصل هفتم مطالعات باغ موزه گل و گیاه 112
برنامه ریزی فیزیکی 112
فصل هشتم مطالعات باغ موزه گل و گیاه 121
مبانی نظری 121
منابع 125
Abstract 126