اهم مزایای حمل و نقل ریلی : رساله ایستگاه قطار استفاده از حمل و نقل ریلی نسبت به سایر روشهای حمل و نقل دارای مزایی است که مهمترین آنها ایمنی بالاتر، حذف کمتر انرژی و حفظ محیط زیست است.
1- ایمنی بالاتر: براساس آمار منتشره در کشور مسافرتهای ریلی از ایمنی بیشتری نسبت به مسافرتهای جادهای برخوردارند. دانلود رایگان رساله ایستگاه قطار باتوجه به افزایش ترافیک و سرعت در جادهها متأسفانه آمار مرگومیر جادهای بعضاً به بیش از 30 هزار نفر در سال میرسد.
2- مصرف کمتر انرژی: در مقایسه مصرف انرژی در حمل و نقل ریلی و جادهای تجزیه و تحلیلهای مختلفی وجود دارد، و آمار و ارقام متفاوتی ارائه گردیده است. رساله ایستگاه قطار مثلاً در گزارش مقایسه مصرف سوخت در سیستم حمل و نقل ریلی و جادهای که توسط کارشناس گروه مطالعات اقتصادی مرکز تحقیقات راهآهن ارائه گردیده است، میزان مصرف سوخت برای حمل هر 1000 تن کیلومتر بار در جاده حدود 9/104 لیتر میباشد رساله ایستگاه راه آهن درحالیکه برای همین میزان بار، این مقدار حدود 1/0 مصرف حمل و نقل جادهای میباشد. همچنین سوخت مصرفی برای هر 1000 نفر کیلومتر حمل و نقل مسافر در جاده 10 لیتر و برای حمل و نقل در راهآهن حدود 7 لیتر میباشد.
دانلود رساله ایستگاه قطار 115 صفحه
3- حفظ محیط زیست: دانلود رایگان رساله قطار بهرهگیری از حمل و نقل ریلی در زمینه حفظ محیط زیست به حمل و نقل جادهای بسیار مؤثر است، بطوریکه این سیستم به عنوان حمل و نقل سبز شناخته شده است. بخشی از مزیتهای حمل و نقل ریلی حفظ محیط زیست به شرح ذیل میباشد:
الف: آلودگی هوا: در تحقیقات بعمل آمده در کشور سوئد معلوم گردید، که چنانچه در گسترش و توسعه راهآهن اقدام نمایند و حمل و نقل ریلی را جایگزین حمل و نقل جادهای بطور عام نمایند، از سال 1990 تا سال 2000 میتوانند میزان آلودگی هوا را به میزان 30٪ اکسید نیتروژن 80٪ هیدروکسیدها و 50٪ هیدروکربنها را کاهش دهند. در این تحقیقات مشخص گردیده است، که سهم راهآهن در آلودگی هوا فقط 1٪ است.
ب: سروصدا:برنامه فیزیکی ایستگاه قطار در این زمینه راهآهن مفیدتر بوده و تحقیقات علمی ثابت کرده است، که سروصدا حاصله از خودروهای راهآهنی به خاطر برد فرکانس مفیدشان آزاد و اذیت کمتری نسبت به سروصدا حاصله از خودروهای جادهای دارند.
ج: اشغال از زمین: در کشور آلمان راهها و جادهها مساحتی حدود 9/4 درصد از خاک این کشور را دربرمیگیرد، که از این مقدار (یعنی 9/4 درصد) چیزی کمتر از نیم درصد متعلق به راهآهن میباشد. راهآهن نیاز چندانی به زمین ندارد، یک مسیر دو خطه مدرن فقط 7/13 متر عرض زمین را اشغال میکند، اما یک بزرگراه چهار باندی با ظرفیت مشابه تقریباً سه برابر زمین مذکور را نیاز دارد. از طرفی راهآهن به اندازهای که جاده در موازنه محیطی دخالت دارد تغییری در محیط ایجاد نمیکند، چرا که در راهآهن نیازی به آسفالت کردن سطح زمین نیست.
4- مقایسه هزینههای ساخت راهآهن و جاده: در کشور ژاپن مقایسهای بین ظرفیت و هزینه احداث راهآهن (برقی) با جاده صورت گرفت که در این بررسی راهآهن به صورت دو خط و جاده بصورت چهار باندی فرض، و حداکثر ظرفیت هر دو مورد استفاده قرار گرفت. تحت این شرایط نتیجه بررسیها نشان داد که راهآهن 3 الی 5 برابر جاده در مقابل سطح زمین مساوی ظرفیت حمل و نقل دارد. همچنین در مورد هزینه ساخت، هزینههای جادهسازی در هر کیلومتر 3 برابر در مورد ترافیک بار بیشتر است.
5- ایستگاههای احداث شده در مسیر راهآهن باعث توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق همجوار میگردد. بطور متوسط در فاصلههای 20 کیلومتر یا کمتر از احداث ایستگاه شاخصهای آبادانی رشد میکنند. از سوی دیگر با ایجاد توانایی حمل و نقل انبوه سبب امکان جابجایی سریع نیروهای مسلح کشور شده و امنیت منطقه برقرار میشود.
6- براساس آمار، هزینههای نگهداری ناوگان ریلی (تعمیر و نگهداری لکوموتیو و واگنهای باری و مسافری) بسیار کمتر از هزینههای ناوگان جادهای میباشد، لذا نگهداری ناوگان ریلی ارزبری کمتری دارد.
7- حمل کالای حجیم و ثقیل: این ویژگی حمل و نقل ریلی بعد از حمل و نقل دریایی منحصربهفرد بوده و در کشوری چون ایران که دارای مسیرهای ترانزیت زمینی گسترده میباشد، از اهمیت خاصی برخوردار است.
2-2-5- خصوصیات حمل و نقل ریلی ریز فضاهای رساله ایستگاه قطار قابلیت به هم پیوستن چندین واگن و لوکومتیو در حمل و نقل ریلی جهت تشکیل یک قطار از مشخصه اصلی حمل و نقل ریلی میباشد. در حمل و نقل بار، قطارهایی با وزن ناخالص حدود 35000 تن با اتصالهای چندگانه بهطور روزانه در ایالات متحده مورد بهرهبرداری قرار میگیرند. (در عمل قطاری با وزن ناخالص حدود 50000 تن مورد آزمایش قرار گرفته است). در خدمات مسافری نیز راهآهن قابلیت حمل تعداد زیادی مسافر را دارد. قطارهای سریعالسیر شینکاسن 1 در راهآهن ژاپن 520000 مسافر را در یک روز بین توکیو و اوزاکا جابجا نمودهاند (مسافت حدود 5/5 کیلومتر). در ایران عموماً وزن ناخالص قطارهای باری حدود چهار هزار تن میباشد و تلاشهایی جهت افزایش وزن قطارها در حال انجام است.
از دیگر خصوصیات حمل و نقل ریلی داشتن یک درجه آزادی است مطالعات طراحی ایستگاه راه آهن که در مقایسه با اتومبیل با دو دورجه آزادی نوعی محدودیت میباشد. با یک درجه آزادی حمل و نقل درب به درب توسط راهآهن ناممکن است، ولی با بکارگیری سیستمهای حمل و نقل ترکیبی این محدودیت قابل رفع میباشد.
کاهش مقاومتهای حرکتی در حمل و نقل ریلی با حرکت هدایت شده چرخها روی خط و براساس تماس فلز با فلز، که مقاومت حرکتی را به اندازه قابل توجهی کاهش میدهد ضوابط و استانداردهای طراحی ایستگاه قطار (کمتر از 3 کیلوگرم برای هر تن بار حمل شده) مشخص میشود. بنابراین برای همان نیروی محرک، وسایل نقلیه ریلی بار بسیار بیشتری را نسبت به وسایل نقلیه جادهای حمل میکنند. دانلود ضوابط طراحی ایستگاه قطار درنتیجه برای ترافیک مساوی در حمل و نقل ریلی نصف حمل و نقل جادهای انرژی مصرف میشود. این مقایسه با هواپیما که 5 تا 7 برابر بیشتر از راهآهن انرژی مصرف میکند تمایز بیشتری را نشان میدهد. برتری دیگر حمل و نقل ریلی آلودگیهای کمتر محیطی است. قطارهای برقی هیچگونه آلودگی ایجاد نکرده و قطارهای دیزلی نسبت به اتومبیل و برای ترافیک مساوی 15 برابر کمتر آلودگی ایجاد میکنند.
مطالعات ایستگاه قطار باتوجه به افزایش روزافزون سفرهای بین شهری، ایمنی سفر از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. برای ترافیک مساوی احتمال مرگومیر در اثر تصادف در حمل و نقل جادهای بهطور متوسط در جهان تقریباً هشت برابر حمل و نقل ریلی است، در حالی که احتمال زخمی شدن 200 برابر در جاده نسبت به ریل بیشتر است. این نشانه واقعی و مؤثر عملکرد راهآهن است. بالاخره حریم اشغال شده زمین در راهآهن بسیار کمتر از سایر سیستمهای حمل و نقلی بوده و بهطور اخص نسبت به جاده سه برابر کمتر است. برای مقایسه با هواپیما، قابل ذکر است که راهآهن سریعالسیر جدید پاریس- لیون (TGV به طول 429 کیلومتر) به اندازه فرودگاه جدید پاریس رویسی 4 فضا را اشغال میکند.
2-2-6- قطارهای سریع السیر
2-2-6-1- استفاده از سرعت های زیاد در راه آهن
قطارهای سریعالسیر را میتوان عکسالعمل راهآهن به نیاز بازار حمل و نقل برای زمان سفر کمتر دانست. شروع استفاده از سرعتهای بالا توسط دو شبکه راهآهن بوده است:
شبکه راهآهن ژاپن با به خدمت گرفتن «شینکاسن» راهآهن سریعالسیر بین توکیو و اوزاکا، با سرعت 210 کیلومتر در ساعت.
راهآهن فرانسه، با افتتاح قطار سریعالسیر TGV بین پاریس اصول طراحی رساله ایستگاه قطار و لیون در سال 1981، با سرعت 260 کیلومتر در ساعت که در سال 1983 به 270 و در سال 1989 به 300 کیلومتر در ساعت افزایش یافت.
هر دو خط در مسیرهای پر رفتوآمد که نشانههایی از حالت اشباع دارند ساخته شدهاند. توسعه زیرساختار موجود یا ساختن خط جدید سریع گزینههایی بودند که در مقابل مقامات قرار داشت و گزینه دوم انتخاب گردید. خطوط سریعالسیر در سال 1980 در آلمان غربی (هانور- ورتزبرگ و مانهایم- اشتوتگارت)، در ایتالیا (رم- فلورانس) در اسپانیا (رم- سویل) در فرانسه (TGV آتلانتیک، پاریس- بوردو) و خط پاریس- لندن از داخل تونل کانال مانش، ساخته شدند.
فهرست مطالب رساله ایستگاه قطار
1-1- تعریف مسئله 2 رساله ایستگاه قطار
1-2- سابقه تحقیق 2
1-3- اهداف 3
1-4- کاربردها 3
1-5- روش شناسی تحقیق 3
مقدمه 5
2-1- حمل و نقل 6 رساله ایستگاه قطار
2-1-1- تعریف حمل و نقل 6
2-1-2- انواع حمل و نقل 6
2-3- ایستگاه های راه آهن 30
2-3-1- تعریف ایستگاه و فعالیتهای آن 32
2-3-2- اهداف مورد نظر از ایجاد ایستگاه 34
2-3-3- علل احداث ایستگاه 34
2-3-4- اثرات و نتایج احداث ایستگاه در یک منطقه 38
2-3-5- طبقه بندی ایستگاههای راه آهن 38
2-3-6- طبقه یندی ایستگاههای راه آهن در ایران 39
2-3-6-2- ایستگاه درجه 2 40
2-3-6-3-ایستگاه درجه 3 41
2-3-6-4- ایستگاه بسته 41
2-3-6-5- ایستگاه اضطراری 42
2-3-6-6-نیم ایستگاه و توقفگاه 42
2-3-6-7-ایستگاه گار 43
2-3-7- علل انحراف ایستگاه ها از مسیر مستقیم 43
2-3-8- ایستگاه های خاص 43
2-3-8-1- ایستگاه های مرزی 43
2-3-8-2- ایستگاه های بندر 44
2-3-8-3- ایستگاه های چند طبقه 44
3-1- ايستگاه مشهد،فرناند پويون 46 رساله ایستگاه قطار
3-2- ايستگاه تبريز 49
3-3- ایستگاه تی جی وی 52
3-4- ايستگاه اينسبروك ـ اتريش 63
4-1- طراحی سایت ایستگاه 71 رساله ایستگاه قطار
4-2- شرایط هندسی محل قرار گیری ایستگاه 71
4-3- شیب ها 71
4-4- راه های دسترسی به ایستگاه 72
4-5- شرایط هندسی محوطه ایستگاه 72
4-6- انتخاب محوطه برای ساخت راه آهن 73
4-6-1- تملک زمین 73
4-6-2- حدود و حریم ایستگاه 74
4-6-4- حریم ایستگاه ها 74
4-7- ساختمان ایستگاه 75
4-7-1- خدمات مسافری 75
4-7-2- سالنهای انتظار 75
4-7-3- فروش بلیط 77
4-7-4- ورودیها و خروجیها 78
4-7-5- راههای دسترسی و مبادله 80
4-7-6- حرکت در جهت قائم (پله، پله برقی، رمپ، آسانسور) 81
4-7-7- اطلاعرسانی 83
4-7-8- کنترل بلیط 85
4-7-9- سالنها و مکانهای استراحت 86
4-7-10- خدمات توشه و حمل بار مسافران 87
4-7-11- خدمات جانبی ایستگاه 87
4-7-12- ضوابط و معیارهای طراحی ایستگاه برای معلولین و سالخوردگان و نیازسنجی آنها 92
4-8- محوطه سکو ها 100
4-9- نیازمندی های ایستگاه راه آهن 103
4-11- انبارها 109
4-12- قپان ها در راه آهن 111
4-13- تپه های مانوری 111
4- 14- فضا های خدمات فنی ایستگاه های راه آهن 111
4-15- الزامات نگهداری آلات ناقله 111
4-16- جانمایی دپو 112
4-17- تاسیسات خدمات فنی واگن ها 112
4-17-1- واگنخانه ها 112
4-17-2- کارگاهای تعمیر چرخ 113
4-18- تاسیسات خدمات فنی لو کوموتیوها 113
4-19- منابع آب و محل های آبگیری 113
منابع: 115