امروزه سفر قسمت قابل توجهی از زندگی آدمی را به خود اختصاص داده است. رساله ایستگاه راه آهن آدمی در طول تاریخ به دلایل مختلفی سفر میکرده است و این امر تا به امروز ادامه داشته است. امروزه عوامل مختلفی در انتخاب وسیلهی نقلیه نقش ایفا میکنند. این عوامل موجب میشود تا انسان از بین وسایل نقلیه متفاوت وسیلهای را که با معیارهای او سازگارتر است برگزیند. دانلود رایگان مطالعات ایستگاه راه آهن راحتی، امنیت، هزینهی کمتر و سایر مزایا موجب شده است که امروزه قطار به یکی از وسایل نقلیه مهم تبدیل گردد.
از آنجا که خطوط راهآهن در ایران محدود است درنیتجه ایجاد ایستگاههایی با خدماترسانی بالا و مناسب ضروری مینماید. یکی از این ایستگاههای قابل توجه ایستگاه راهآهن گنبد کاوس میباشد که به دلیل کمبود فضای لازم و باتوجه به افزایش متقاضیان امروزه برای ارائه خدمات لازم تصمیم به احداث ایستگاه نموده است.
زمانی که ایستگاهها به عنوان کاربری مهم از جمله عوامل جاذب جمعیت عمل میکنند. دانلود رایگان رساله ایستگاه راه آهن فرم آنها حرکت سواره و پیاده و سیر کولاسیون داخلی ایستگاه اهمیت فراوانی مییابد.
در این رساله سعی شده است تا با بررسی عوامل مختلف طراحی ارائه شود که پاسخگوی نیازهای مسافرین و جذاب برای همهی افراد باشد.
درنتیجه پس از معرفی پروژه رساله ایستگاه راه آهن به بررسی مبانی نظری مرتبط با موضوع پرداخته و ضمن بررسی تاریخچهی راهآهن در جهان و ایران و بررسی نمونههای موجود میپردازیم.
سپس با درنظر گرفتن عوامل اقلیمی و موجود در سایت و کلیه عوامل مرتبط به ارائهی طرحی هماهنگ با اقلیم و پاسخگو به نیازهای مسافرین میپردازیم.
سپس باتوجه به مطالعات انجام شده عملکردها و فضاهای موردنیاز در دانلود ضوابط طراحی ایستگاه راه آهن را بررسی کرده و درنهایت باتوجه به کلیه مطالعات طرح موردنظر را ارائه میدهیم.
دانلود رساله ایستگاه راه آهن
با گسترش جوامع انسانی و ارتقاء نیازهای بشر برای زندگی بهتر از یکطرف و محدودیت ضوابط طراحی ایستگاه مترو منابع موجودی مناطق مسکونی از طرف دیگر ضرورت جابجایی انسان جهت تأمین موارد و نیازهای مطرح شده را فراهم نموده است. مطالعات طراحی ایستگاه راه آهن از اینرو حمل و نقل ایمن، راحت، سریع و نسبتاً ارزان انسان و کاملاً هدف همیشگی جوامع انسانی طی دورانهای مختلف بوده است. رساله ایستگاه راه آهن در طول تاریخ زندگی بشر تحولات اساسی نظیر اختراع چرخ، موتور، راهآهن، هواپیما و همچنین کشتیهای اقیانوسپیما در راستای رفع نیازهای حمل و نقلی با اصول یاد شده بتدریج ظهور پیدا نمودهاند.
1-1- سیر تحولی راهآهن
1-1-1- تاریخچه
رساله ایستگاه راه آهن حمل و نقل ریلی بشکل امروزی برای اولین بار در اوایل قرن نوزدهم و در معادن کشور انگلستان بکار گرفته شد. ضوابط و استانداردهای طراحی ایستگاه قطار حرکت گاریها و واگنها روی ریلهای فلزی در یک نقاشی مربوط به سال 1550 میلادی که در شهر باسل سوئیس پیدا شده، روشهای حمل و نقل ریلی در معادن آلسس را نشان میدهد. همچنین در زمان رومیها حرکت هدایت شده گاریها بر شیارهای ایجاد شده روی سنگفرش معابر برای تسهیل حرکت مورد استفاده قرار گرفته است. در یونان باستان نیز جهت ایجاد معابر در مناطق سست و باتلاقی با استفاده از ناودانیهای چوبی امکان حمل و نقل مشابه ریلی رساله ایستگاه راه آهن مورد استفاده قرار گرفته است.
خصوصیت اصلی حمل و نقل ریلی تأمین حرکت هدایت شده چرخ تنها با یک درجه آزادی میباشد که توسط تماس چرخ با ریل تأمین میگردد. در این سیستم حمل و نقل جهت تغییر جهت حرکت وسیله نقلیه و جدا شدن از مسیر اصلی، از تجهیزات خاص که عموماً بنام دستگاه خطوط شناخته میشوند، استفاده میگردد. با رشد تکنولوژی انواع دستگاه خطوط متناسب با کاربری خطوط و سرعت حرکت ناوگان در شبکه خطوط حمل و نقل ریلی مورد استفاده قرار گرفته است.
1-1-2- عصر طلایی راهآهن
کشف نیروی بخار امکان تحول شگفتانگیز در راهآهن و حمل و نقل ریلی را فراهم ساخت. برنامه فیزیکی رساله ایستگاه راه آهن با استفاده از نیروی محرکه که بخار در لکومتیوهای قطار امکان حمل انبوه ذغالسنگ و سنگآهن از معادن فراهم گردید. موتورهای بخار در مراحل آزمایش عملکردهای بسیار مؤثری را نشان داده و امکان حرکت قطار را با سرعتهای بسیار متفاوت از آنچه در آن زمان رایج بود را فراهم نمودند. اصول طراحی رساله ایستگاه راه آهن اولین خطوط راهآهن در کشورهای اروپایی در سالهای 1830 احداث گردید و بتدریج تا اوایل قرن بیستم شبکه راهآهن اروپا به حداکثر تراکم خود رسید. سرعت حرکت قطارها در این شبکه ابتدا حدود 100 کیلومتر بر ساعت در سال 1835 بود که بتدریج به سرعتهای بالاتر 144 کیلومتر در ساعت در سال 1890 در فرانسه و 213 کیلومتر بر ساعت در کشور آلمان افزایش یافت. این افزایش سرعت بر جلب نظر دولتها در توسعه حمل و نقل ریلی تأثیر فوقالعادهای داشته و موجب سرمایهگذاری دولتها در توسعه صنعت ریلی در اروپا گردید. رساله ایستگاه راه آهن بکارگیری نیروی کشش برقی بعنوان جایگزینی برای نیروی محرکه بخار امکان افزایش سرعت تاحدودی که امروزه در موارد آزمایش به بیش از 500 کیلومتر در ساعت و در موارد بهرهبرداری عمومی تا حدود 350 کیلومتر در ساعت در کشورهای اروپایی و آسیایی را فراهم نمود. سابقه راهآهن ضوابط طراحی رساله ایستگاه راه آهن در ایران نیز دارای خدمت بیش از صد سال داشته که در بخش جداگانهای به آن خواهیم پرداخت. آنچه در حال حاضر مشهود میباشد رقابت تنگاتنگ حمل و نقل ریلی با حمل و نقل هوایی در ابعاد مختلف سرعت و کیفیت سرویسدهی میباشد.
فهرست مطالب رساله ایستگاه راه آهن
چکیده: 0
مقدمه: 2
1-1- سیر تحولی راهآهن 3
1-1-1- تاریخچه 3
1-1-2- عصر طلایی راهآهن 3
1-1-3- آغاز رقابت سیستمهای حمل و نقل 4
1-1-4- اهم مزایای حمل و نقل ریلی 5
1-2- خصوصیات حمل و نقل ریلی 8
1-3- تجارت و فنآوری دو عامل کلیدی توسعه راهآهن 9
1-3-1- برتریهای نسبی راهآهن 10
1-4- قطارهای سریعالسیر 11
1-4-1- استفاده از سرعتهای زیاد در راهآهن 11
1-4-2- سرعتهای زیاد در کاهش زمان سفر 12
1-4-3- سرعتهای زیاد و افزایش ترافیک 13
1-5- سایر خدمات حمل و نقل با دورنمای خوب برای راهآهن 13
1-5-1- سرویسهای ریلی شهری 13
1-5-2- حمل و نقل ترکیبی 14
1-5-3- بارهای فله 15
1-5-4- حمل و نقل ریلی یکپارچه و پشتیبانی 15
1-6- تاریخچه احداث خطوط ریلی ایران پیش از راهآهن سراسری 17
1-6-1- راهآهن سراسری ایران 18
1-6-2- راهآهن گرمسار- مشهد 19
1-6-3- راهآهن تهران- تبریز 20
1-6-4- راهآهن قم- یزد 20
1-7- آمارهایی از خطوط ریلی کشور 20
1-7-1- طول انواع خطوط در کشور 21
1-7-2- خطوط در دست احداث 24
1-7-3- طول خطوط اصلی و فرعی مناطق چهاردهگانه راهآهن کشور در سال 1388 25
2- ایستگاههای راهآهن 28
2-1- مقدمه 28
2-2- تعریف ایستگاه و فعالیتهای آن 30
2-3- اهداف موردنظر از ایجاد ایستگاه 32
2-3-2- علل احداث ایستگاه 32
2-4- اثرات و نتایج احداث ایستگاه در یک منطقه 35
2-5- عوامل مؤثر بر انتخاب محل ایستگاه 40
2-6- انتخاب محوطه برای ساخت ایستگاههای راهآهن 46
2-6-1- تملک زمین 46
2-6-2- حدود و حریم ایستگاه 46
6-3-1- حریم ایستگاهها 47
2-7- شرایط هندسی محل قرارگیری ایستگاه 48
2-8- شیبها 48
2-9- راههای دسترسی به ایستگاه 49
2-10- شرایط هندسی محوطه ایستگاه 49
2-12- نیازمندیهای ایستگاه راهآهن 50
3- انواع ایستگاههای راهآهن 57
3-1- مقدمه 57
3-2- طبقهبندی ایستگاههای راهآهن 58
3-2-1- طبقهبندی ایستگاهها از نقطه نظر عملیاتی 58
3-2-2- طبقهبندی ایستگاهها از نقطه نظر خدمات 59
3-2-3- طبقهبندی ایستگاهها از نقطه نظر موقعیت ایستگاه در شبکه 60
3-2-4- طبقهبندی ایستگاهها از نقطه نظر پلان ایستگاه نسبت به موقعیت ساختمان مسافری 61
3-2-5- طبقهبندی ایستگاهها از نقطه نظر اهمیت 61
3-2-6- طبقهبندی ایستگاهها از نقطه نظر موقعیت ایستگاه نسبت به بلاک 62
3-3- طبقهبندی ایستگاههای راهآهن در ایران 62
3-3-1- ایستگاههای تشکیلاتی (درجه یک) 63
3-3-2- ایستگاه درجه 2 64
3-3-3- ایستگاه درجه 3 65
3-3-4- ایستگاه بسته 66
3-3-5- ایستگاه اضطراری 66
3-3-6- توقفگاه و نیم ایستگاه 67
3-3-7- ایستگاه گار 67
3-5- ایستگاههای خاص 67
3-5-1- ایستگاههای مرزی 68
3-5-2- ایستگاههای بندر 68
3-5-3- ایستگاههای چندطبقه 68
2- مقدمه 71
2-1- بررسي و شناخت استان گلستان و شهرستان گنبد کاووس 71
2-1-1- جغرافیای استان گلستان 71
2-1- 2- موقعيت و ويژگيهاي جغرافيايي و كالبدي شهر گنبدكاووس 72
2-2- اقليم 75
2-2- 1- بادها 75
2-2-2- بارندگي 76
2-2-3- رطوبت نسبي منطقه 77
2-2-4- دما 78
2-2-5- نتايج كاربردي بررسي اقليمي 79
2-2-5-1- جهت گيري بهينة ساختمان 79
2-2-5-2- فرم بهينة ساختمان 80
3- ایستگاههای مسافری 82
3-1- بررسی و معرفی مصداقها 83
ترمینال قطار پرسرعت آنکارا در آنکارای ترکیه 95
3-2- اهداف در طراحی ایستگاه 97
3-2-2- مفهوم سرعت و جریان حرکت 98
3-2-3- درنظر داشتن زمان 98
3-2-4- برنامهریزی برای بهرهبرداری عادی 99
3-2-5- کاهش کارایی ایستگاه 99
3-2-6- طراحی برای نگهداری 100
3-3- ساختمان ایستگاه 101
3-3-1-1- سالنهای انتظار 102
3-3-1-2- فروش بلیط 103
3-3-1-3- ورودیها و خروجیها 105
3-3-1-4- راههای دسترسی و مبادله 106
3-3-1-5- حرکت در جهت قائم (پله، پله برقی، رمپ، آسانسور) 107
3-3-1-6- اطلاعرسانی 109
3-3-1-7- کنترل بلیط 111
3-3-1-8- سالنها و مکانهای استراحت 112
3-3-1-9- خدمات توشه و حمل بار مسافران 113
3-3-1-10- خدمات جانبی ایستگاه 113
3-3-1-11- ضوابط و معیارهای طراحی ایستگاه برای معلولین و سالخوردگان و نیازسنجی آنها 117
3-3-1-11-1- دسترسی به سالن فروش بلیط و سکو: 120
4-1- مصالح و پوشش کف ایستگاه 127
4-1-1 – علائم حسی برای نابینایان 127
4-1-2- خدمات اداری و فنی 127
4-1-3- خدمات ایمنی و حفاظتی 129
4-1-3-1- خدمات ایمنی و حفاظت در برابر آتشسوزی و سوانح 129
4-1-3-2- خدمات امنیتی 131
4-2- محوطه سکوها 133
4-2-1- سکوها 133
4-2-2- پلهای هوایی 135
4-2-3- زیرگذرها (تونلهای دسترسی به سکوها) 137
4-2-4- سایهبان سکوها 137
4-2-5- طراحی سکوها 138
4-2-5-1- استاندارد کامپساکس 139
4-2-5-1- آییننامه EBO آلمان 140
4-2-5-1-1- طول سکوها 140
4-2-5-1-2- ارتفاع سکوها 141
4-2-5-1-3- عرض سکوها، پلهها و سطح سکوها 141
4-2-5-2- استاندارد UIC 146
4-2-5-2-1- ارتفاع سکوها H 146
5- محوطههای داخلی ایستگاه 149
5-1- برنامهریزی فضایی 149
5-2- چگونگی طبقهبندی فضاها 150
5-3- ساختمانهای اصلی 150
5-3-1- ساختمان ایستگاه مسافری 151
5-4- ساختمان علائم و ارتباطات 155
5-5- انبار توشه 155
5-5-1- خطوط اصلی ایستگاه 156
5-5-2- خطوط قبول و اعزام 156
5-5-3- خطوط سبقت یا تلاقی 157
5-5-4- خطوط پارکینگ 157
5-5-5- خطوط تخلیه و بارگیری (خط انبار) 157
5-5-6- خطوط مانور 158
5-5-7- خط فرار 158
5-5-8- خطوط تأمین 158
5-5-9- خطوط صنعتی و تجاری 158
5-5-10- خطوط تأسیساتی 158
5-5-11- خط مثلث و خط دوار 159
5-5-12- شمارهگذاری خطوط ایستگاهها 159
منابع